Przejdź do treści
5
2
1
3
9
11
6
10
4
Przejdź do stopki

EMOCJE na warsztacie

EMOCJE na warsztacie

Treść

 

TEMATYKA WARSZTATÓW

1. Zaakceptuj błąd

  • Błędy nie definiują naszej wartości i są częścią naszego doświadczenia.
  • To co możemy zrobić z błędem, to zastanowić się jak wyciągać wnioski i jak nie bać się ich popełniać, bowiem jeśli nie nauczymy się ich akceptować, to będziemy je często popełniać.
  • Pamiętać, że nikt z nas nie jest doskonały. 

Błąd ma wiele znaczeń w języku polskim. Chyba najczęściej spotykanymi są błędy związane z regułami pisania, wymowy czy liczenia:

  • Żaba czy rzaba? 2
  • plus 2 równa 5 czy 4?
  • Wziąć czy wziąść?
  • Ale może czy morze?

 I tu odpowiedź brzmi, zależy czego dotyczy.

Błędy POPEŁNIAMY wyciągając fałszywe wnioski czy dokonując niewłaściwych wyborów. Błędy uczą nas tolerancji i na nich możemy się uczyć. I choć często bojąc się popełnić błąd mówimy światu i sobie „nie dam rady”, to warto zaryzykować, choćby po to, by się czegoś na nich nauczyć.

Błędy człowieka czynią go sympatycznym. Johann Wolfgang von Goethe

Błądzić jest rzeczą ludzką. Seneka Starszy

Błędy to droga do prawdy. Fiodor Dostojewski

2. Postaw na autentyczność

  • Bycie sobą w świecie, w którym ludzie chowają się w zdjęciach na Facebooku, 
    w którym sztuczna inteligencja zastępuje żywego człowieka w reklamie, nie jest łatwe.
  • Co oznacza bycie autentycznym?
  • Czy umiemy wyrażać swoje prawdziwe uczucia i trwać przy wartościach, nawet jeśli są one nie popularne?

Autentyczność to cecha, która oznacza bycie prawdziwym i szczerym.
Jeśli jesteś autentyczny, to jesteś wierny sobie i nie udajesz nikogo innego, nie grasz żadnej roli, nie zakładasz masek.

Słownik języka polskiego PWN mówi, że autentyczny to między innymi «niebędący kopią, falsyfikatem ani przeróbką». Będąc czyjąś kopią nie będziemy wyrażać swoich prawdziwych przekonań, tylko tego kogoś.

Autentyczność daje nam możliwość budowania relacji z innymi ludźmi i zaufania, co jest powodem do satysfakcji.

Zdaniem psychologów osoby autentyczne:

  • Spostrzegają rzeczywistość w realistyczny sposób.
  • Akceptują siebie i innych ludzi.
  • Są rozważne.
  • Mają poczucie humoru, które nikogo nie uraża.
  • Wyrażają swoje uczucia swobodnie i wyraźnie.
  • Są otwarte na naukę w oparciu o błędy.

3. Zaplanuj marzenie

  • Marzenia związane są z tym, czego nie mamy, a co byśmy chcieli i co jest naszym celem. Dotyczą one bardzo wielu sfer naszego życia.
    Warto przygotować sobie „mapę marzeń” i zastanowić się jak je spełnić. 

Marzenie w Słowniku języka polskiego PWN to «powstający w wyobraźni ciąg obrazów i myśli odzwierciedlających pragnienia, często nierealne» oraz «przedmiot pragnień i dążeń». Marzenia to cele, które chcielibyśmy osiągnąć.
Mogą nimi być dalekie podróże, lot na księżyc, napisanie powieści, posiadanie kota. Marzenia mogą być małe lub duże, czasem nieosiągalne, bo trudno byłoby nam zostać księżniczką, chyba, że na scenie teatralnej.
Są one siłą, która nas motywuje do działania, odrywają od codziennego życia, pozwalają zapomnieć o problemach, zmieniają nasze życie na lepsze.

Warto mieć marzenia. Są jak gwiazdy na ciemnym niebie – rozświetlają drogę naszego życia.

Cokolwiek zamierzasz zrobić, o czymkolwiek marzysz, zacznij działać. Śmiałość zawiera w sobie geniusz, siłę i magię. Johann Wolfgang von Goethe

4. Poznaj siebie

  • Wykorzystując bajki filozoficzne możemy wspierać i budować poczucie własnej wartości. Filozofia uczy twórczego i skutecznego myślenia, oraz co za tym idzie, efektywnego i świadomego działania w świecie. Bajki filozoficzne umożliwiają poznanie siebie - swoich lęków, obaw oraz cech, które mogą nam w życiu pomagać i utrudniać radzenie sobie z trudnościami. 

Filozofia:

Po pierwsze, należy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego dzieci powinny zapoznawać sięz filozofią? Odpowiedzią może być maksyma, która funkcjonuje już w Internecie, jako wielojęzyczny mem: Edukacja nie polega na tym, by uczyć dzieci CO mają myśleć, tylko JAK mają myśleć. Innymi słowy, chodzi o ty, by dzieci wykształciły w sobie narzędzia intelektualno-poznawcze do percepcji świata oraz do sprawnego operowania w tym świecie, nie na zasadzie korzystanie z wyuczonych, mechanicznych odruchów, tylko na twórczym reagowaniu na to, co dzieje się w około i spontanicznym adaptowaniu się do zmieniającej się przecież rzeczywistości. Tego właśnie uczy filozofia – twórczego i skutecznego myślenia, oraz co za tym idzie, efektywnego i świadomego działania w świecie.

Poczucie własnej wartości to nasze przekonanie o swojej wartości jako osoby.
To nasz drogowskaz, który nadaje kierunek naszym działaniom.
Poczucie własnej wartości wpływa na nasze relacje, rodzinę i pracę, czyli wiele obszarów życia. Dobrze nie budować go na opinii innych, ale na rzeczywistej, realnej ocenie tego co zrobiliśmy, naszych doświadczeń. Ani skromność, ani bezkrytycyzm nie powinien nas budować, ale zaufanie do samych siebie.

Jedna z definicji poczucia własnej wartości mówi, że jest to “skłonność do doświadczania siebie jako osoby kompetentnej w zakresie stawiania czoła wyzwaniom przynoszonym przez życie, a także zasługującej na szczęście”  (dr N. Branden).  


Inicjatywa oddolna „EMOCJE  na warsztacie” realizowana w ramach zadania  „Blisko, coraz bliżej biblioteki”  przez Gminna Bibliotekę Publiczną w Kluszkowcach,  projekt  BLISKO - BIBLIOTEKA/LOKALNOŚĆ/ INICJATYWY/SPOŁECZNOŚĆ/KOOPERACJA/ODDOLNOŚĆ . Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021 – 2025.

 

6291